Hej! Jag talar pyttelite Svenska, och du? - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu Hej! Jag talar pyttelite Svenska, och du? - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Hej! Jag talar pyttelite Svenska, och du?

Blijf op de hoogte en volg Tanja

21 September 2014 | Zweden, Gotenburg


Ook de tweede week in Zweden in voorbij gevlogen. Het weer was nog steeds geweldig (maar zal binnenkort waarschijnlijk omslaan), we hebben nog beter kennis gemaakt met Zweedse taal en gebruiken en we hebben ons eerste en tweede bezoek gehad! Kortom, genoeg om over te vertellen.

Maar laat ik beginnen met vermelden dat onze sportieve ambities ook deze week overeind gebleven zijn. Ons proefabonnement eindigde dinsdag in stijl. Om 06.45 uur zaten wij klaar voor onze spinningsklas. Toegegeven, toen we ons bed uit moesten waren we er niet blij mee, maar achteraf voelde het wel heel lekker! Woensdag is onze geweldige collega Helén vervolgens met ons naar een Nordic Wellness vestiging gegaan om een abonnement voor ons te regelen. Dit had wat voeten in aarde, want eigenlijk bleek je niet alleen een Zweedse rekening nodig te hebben (wat we nu dus via Helén hebben geregeld) maar ook een persoonsnummer. Gelukkig waren de mensen van Nordic Wellness zo lief om voor ons een uitzondering te maken! Dus konden we woensdagavond naar onze eerste Zumba les. Daarvoor ben ik dus echt niet in de wieg gelegd. Ik durf dan ook te zeggen dat dit waarschijnlijk ook mijn laatste Zumba les was. Donderdagavond heb ik wel weer de body balance les gedaan en zaterdag cardiowalking. Ik ben dus tevreden.

Bovendien werd de lichaamsbeweging voor mij nog uitgebreid doordat ik mijn fiets deze week kreeg van een andere geweldige collega Tuule. Zij wilde er niets voor hebben aangezien de band lek is, maar nadat ik deze snel heb laten repareren fietst hij geweldig. Uiteindelijk kon in donderdagochtend voor het eerst op de fiets, en met het pondje naar het werk. Een stuk beter dan de overvolle trams op de vroege ochtend, zeker nu het nog mooi weer is.

Er fietsen hier overigens veel mensen. Een man op de pond vertelde mij dat dit sinds 5 jaar erg in opkomst is. Het enige probleem is dat veel Zweden niet helemaal begrijpen dat je het beste gewoon dezelfde verkeersregels op fietsen kunt toepassen als op autorijden. Het is niet ongebruikelijk om hier links op het fietspad te fietsen en dus rechts in te halen. Maar aangezien er vooral geen duidelijkheid is, levert het soms best gevaarlijke situaties op. Wellicht is dat ook de reden dat 90% van de fietsers hier een helm op heeft!

Nathalie krijgt als het goed is komende week een fiets. Dus dan kunnen we mooi samen fietsen. Nu was het nog geen probleem dat zij dit niet had, aangezien ze bezoek uit Duitsland had. Haar vriendin Simone uit München is hier sinds donderdag. Toch is dat niet het eerste bezoek! Aan het begin van de week hadden we al bezoek uit België. Onze Maastrichtse collega Ricardo en zijn vrouw Lore kwamen ons opzoeken en combineerden dit bezoek meteen met een Scandinavian crime tour. Ze vlogen maandagavond op Kopenhagen en zijn over “the bridge” naar Göteborg gereden. Wij hebben ze hier verwelkomd met verse pizza, en de Zweedse autoriteiten met een parkeerboete. Vet balen, want die was niet zuinig ook! Dus laat al ons bezoek met auto in het vervolg gewaarschuwd zijn! Het was wel heel gezellig en heel leuk om ons appartement te laten zien. Dinsdagavond zijn we met elkaar naar het Heaven 23 café geweest bovenin de Gothia towers. Uiteraard probeerden Ricardo en Lore hier met de lift uit de openingsscène van Johan Falk te komen, maar dat is helaas na acht uur niet mogelijk. Iets drinken of eten in deze bar is zeker de moeite waard vanwege het prachtige uitzicht. Met het oog op de portemonnee moet je het echter niet te vaak doen.

Lore en Ricardo bleven nu bij ons slapen en gingen woensdagochtend met ons mee naar het departement om daar een traditionele fíka te doen met Zweedse collega’s. Fíka is niets anders dan koffie drinken en dat is hier een belangrijk onderdeel van de cultuur. Denkende dat ik toch wel als koffieleut bestempeld kan worden was dit ook iets in de Zweedse cultuur waar ik naar uit keek. Maar zelfs ik kan de hoeveelheid koffie die ze hier drinken niet aan en moet bekennen dat ik steeds vaker een kopje thee of water neem tijdens één van deze momenten. De gezelligheid sla ik natuurlijk niet af.

Een speciale fíka is de Fredagsfíka. Op vrijdagochtend om 09.30 uur wordt er met het hele departement koffie gedronken. Daarbij zijn er verse broodjes met heerlijk beleg en vertelt iemand iets over zijn of haar onderzoek. Zo wordt geprobeerd het contact tussen de onderzoeksgroepen goed te onderhouden.

Fredagsfíka betekent dus vrijdagochtendkoffie. Inmiddels is dit echter niet meer het enige woordje Zweeds dat wij verstaan. Dinsdagavond hadden wij onze eerste Zweedse taalles. De docent is typisch een promovendus die aan zijn onderwijsuren wil komen maar eigenlijk niet gewend is aan lesgeven, maar dat mag de pret niet drukken. Na deze les kan ik mezelf voorstellen, en een basaal gesprekje voeren. Wat echt het meest ideale is aan Zweeds is dat ze werkwoorden niet vervoegen. Dus als je het werkwoord zijn neemt dan is het gewoon: jag är, du är, hon är, han är, vi är, och ni är. Top toch?! Dus hier een kleine voordracht in het Zweeds speciaal voor jullie.

Hej! Jag heter Tanja och jag kommer från Utrecht i Holland. Jag har en pojkvän, han heter Wouter och han bor i Holland. Jag bor i Göteborg nu. Jag jobbar som doktorand på Göteborg Universitet. Jag talar Engelska, Tyska, pyttelite Svenska, och Holländska såklart!

Nu ik de Zweedse taal en cultuur beter onder de knie krijg, wilde ik dit weekend ook graag de tijd nemen om de stad wat beter te verkennen. Nathalie en Simone zijn een weekend in Stockholm, dus ben ik zaterdag lekker op de fiets gestapt en heb ik geprobeerd het straatbeeld een beetje voor jullie vast te leggen. Göteborg heeft echt een hele goede sfeer. De gebouwen zijn stijlvol en doen denken aan de bouwstijl in New York. Niet dat ik zelf ooit in New York ben geweest, maar dit was de beste vergelijking die ik kon vinden afgaande op films en series. Verder zijn er oude trams, en lange lanen met bomenrijen aan weerszijden waartussen een fietspad en voetpad loopt. De binnenstad wordt afgeschermd door kanaaltjes van Nederlands ontwerp. Het oudste wijkje is Haga, wat doet denken aan een dorpje in de stad. Hier vind je design winkeltjes, restaurantjes en cafeetjes in authentieke houten scandinavische huisjes. Gisteren heb ik koffie gedronken bij café husaren, waar ook de beroemde Hagabullen vandaan komen. Dit zijn enorme kaneelbroodjes (ca. 25 cm in diameter) die je midden op tafel zet en met elkaar deelt bij de koffie. In mijn eentje vond ik dat toch een beetje veel van het goede, maar ik wil mijn bezoek er met liefde mee naar toe nemen als ze hier zijn!

Al met al vliegen de dagen toch wel voorbij. Uiteraard niet zonder skype en ook niet zonder thuis zo nu en dan flink te missen. Maar als ik toch ergens anders dan thuis moet zijn, dan is Göteborg zo slecht nog niet!

Foto’s bij dit verslag vind je op: https://plus.google.com/photos/110093351162799291566/albums/6061517641389152417?authkey=CIaO9u7-horkPQ



  • 23 September 2014 - 10:03

    Jiska:

    Via skype hebben we elkaar al even kort gesproken, dus ik wist het één en ander al. Toch was het verslag weer leuk om te lezen.
    Ben benieuwd hoe afgetraind je terugkomt (#jaloers!)

    Veel plezier nog!

    kus van je zus
    (en van Maarten en Saar natuurlijk ook)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tanja

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 23854

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 02 Maart 2014

Gothenburg time!

27 Juli 2010 - 19 December 2010

Studeren at CAL!

Landen bezocht: