SKÅL! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu SKÅL! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu

SKÅL!

Blijf op de hoogte en volg Tanja

28 September 2014 | Zweden, Gotenburg

Het is herfst in Göteborg. De afgelopen week is het weer omgeslagen. Maandag was het guur en waren een sjaal en handschoenen geen overbodige luxe. De rest van de week was het wel weer iets warmer, maar toch waren de hoosbuien en de harde wind overheersend. Ook merken we nu echt dat het steeds vroeger donker wordt. Dinsdagavond na de Zweedse taalles in mijn eentje de brug over fietsen was dan ook niet bepaald een pretje.

Maar verder stond de week vooral in het teken van borrelen en proosten. Maandagavond waren Renate en ik naar een receptie waar alle internationale onderzoekers van de universiteit welkom werden geheten door de stad. Het vond plaats in een statig neoclassicistisch gebouw, er was heerlijke salade en er waren drankjes. Interessant genoeg was er de keuze uit alcoholische versnaperingen of water, blijkbaar is het hier niet gebruikelijk om ook jus d’orange te serveren. Daarnaast was het natuurlijk de bedoeling dat de internationale bezoekers met elkaar zouden mengen. Dus Renate en ik hebben een uur lang met elkaar staan kletsen, en verder met twee andere Nederlanders die we tegen kwamen. Precies zoals de bedoeling was, toch?

Verder was het eigenlijk een vrij gewone werkweek. Simone vertrok pas weer op woensdag, dus dinsdagavond hebben we ons nog vermaakt met een potje ligretto. Het was heel gezellig en we hebben flink gelachen met elkaar. Ook het sporten ging gewoon door, met woensdagavond een nieuwe les: Body Combat. Dat is zwaar vermoeiend maar ook erg leuk, met veel spierpijn de dagen erna! We moeten dus wel op herhaling deze week om vooruitgang te boeken.

Op donderdagavond hebben we voor het eerst taart gebakken. Appel perencake wel te verstaan. En dat allemaal voor de vergadering vrijdagochtend. Vrijdagochtend was er natuurlijk de traditionele frédagsfika (zie verslag vorige week) met broodjes, waarna we door gingen met de CLIP vergadering met onze taart. ’s Middags kwam Peter (mijn Nederlandse promotor, red.) ons opzoeken. Hij was speciaal ingevlogen voor de verjaardag van Pär Anders (mijn Zweedse promotor, red.), waar ik zo nog op terug kom. Maar nu hij er toch was wilde hij het natuurlijk ook wel over de voortgang van mijn onderzoek hebben. Dus de vrijdagmiddag stond in het teken van koffieleuten en praten over onderzoek.

’s Avonds gingen we (Peter, Nathalie en ik) uit eten. Nathalie en ik hadden twee leuke restaurantjes in gedachten. We hadden nog aan collega’s gevraagd of het nodig zou zijn te reserveren. Het antwoord: “Nee hoor, met drie personen kun je altijd wel terecht”. Niets bleek minder waar. We hebben een uur door de stad gezeuld voordat er eindelijk een Indiaas restaurant was waar plek was voor ons. We hebben er uiteindelijk heerlijk gegeten. Overigens zeiden dezelfde collega’s gisteren tegen ons: “Ojaaa, dat is waar ook, het was de dag dat het salaris uitbetaald werd, dan moet je ALTIJD reserveren want dan gaat iedereen het vieren”. Goede tip voor bezoekers aan Göteborg is dus om, wanneer je uit eten wilt, te checken wanneer het salaris uitbetaald wordt. Of gewoon reserveren natuurlijk.

Zaterdag stond dan in het teken van sporten, relaxen, en Pär Anders vijftigste verjaardag! We vonden het toch wel bijzonder dat we hier voor uitgenodigd waren. Vooraf hebben we met collega’s nog wat gedronken op het departement, zodat we op tijd bij de Blå Huset (het blauwe huis) waren. Een hele mooie en gezellige locatie. We kregen een heerlijk diner voorgeschoteld, en natuurlijk konden we nu zien hoe het er op een echt Zweeds feest aan toe gaat. Nu dat gaat ongeveer zo, er wordt heel veel gedronken en heel veel gespeecht en geproost. Bovendien werd er een spelletje gespeeld waarbij de artiesten en titels bij muziekfragmenten geraden moesten worden die voor Pär Anders belangrijk waren. Voor zover wij de speeches konden verstaan gingen ze vooral over de jonge Pär Anders, zijn kwajongensstreken en meer criminele activiteiten. Ook werd er ‘lang zal hij leven’ oftewel ‘Ja, må hon leva!’ gezongen. Dat klinkt een stuk leuker in het Zweeds, zie: https://www.youtube.com/watch?v=Nia0BVVMnCw. Al met al ligt het dus niet zo heel ver af van hoe wij dat in onze familie doen, op het drinken na misschien dan. Het was een hele gezellige avond waarop wij met name één Zweeds woord heel goed onder de knie gekregen: skål (zeg: skol)!

We waren dan ook pas rond twee uur ’s nachts thuis, en hebben vanmorgen eerst eens goed uitgeslapen. Na het ontbijt en nadat we het huis schoongemaakt hadden, zijn we naar de stad gefietst, om even lekker rond te lopen, koffie te drinken en een beetje te winkelen. Behalve dat we bij een supermarkt heerlijke mandarijnen vonden, die een enorme lach op mijn gezicht brachten, was het hoogtepunt toch wel de olifant in onze cappuccino. Da Matteo is dan ook een absolute aanrader voor iedereen die Göteborg bezoekt.

Tot slot is er natuurlijk maar één mogelijke afsluiting van deze week en van dit verslag:

SKÅL!

P.s. foto’s bij dit verslag volgen later, dat zijn er overigens niet zo heel veel!

• 29 September 2014 - 13:42

Els :

i söndags ännu i de sol suttit. In Nederland is het alleen herfst in het bos.

• 30 September 2014 - 11:36

Jiska:

Klinkt weer als een week waarin jullie je goed vermaakt hebben!
    Hier gaat het ook prima, na de badpret van vanochtend heeft Saar anderhalf uur geslapen en kon ik wat voorbereidingen treffen voor iets wat later jouw kant uit zal komen ;-) (word je nu nieuwsgierig?)
    Nu is Saar heerlijk aan het spelen, of misschien kun je het beter slopen noemen. Een tas wordt uit elkaar getrokken ;-)

Geniet nog lekker daar. Ik blijf je verslagen met plezier lezen.

Kus van je zus