God Jul! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu God Jul! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu

God Jul!

Blijf op de hoogte en volg Tanja

16 December 2014 | Zweden, Gotenburg

I’m driving home for Christmas… Althans bijna dan. Maar het afgelopen weekend stond ook al in het teken van kerst. Dus eerst maar een kort verslagje daarvan.

Te beginnen bij vorige week vrijdag. Ik was de hele week een beetje ziek geweest maar wilde vrijdagavond de erwtensoep avond bij Helen niet missen. Oorspronkelijk was het plan om eerst een workout te doen met Helen, zij is namelijk fitnessinstructeur geweest en wij wilden wel een personal trainer. Maar aangezien zowel Helen en ik beter even rust konden nemen bleef alleen de erwtensoep over. Samen met Tuule, Renate, Linda, Melanie & Luciano schoven we aan bij Helen, Patrick en kids aan een prachtig gedekte tafel.

We begonnen met een huisgemaakte Glögg, een soort Zweedse kruidenwijn die hier met kerst gedronken wordt. Daarna Zweedse erwtensoep (die geel is, niet groen) en punch (die niet lijkt op de Amerikaanse versie die iedereen nu vast voor ogen ziet). De soep was heerlijk en het gezelschap heel leuk. Als toetje had Patrick een hele stapel pannenkoeken gebakken. Echte pannenkoeken, zoals we die ook in Nederland kenne. Heerlijk! We hebben dus echt genoten van de avond. Één smetje op de avond was dat toen Tuule en ik de bus terug wilden nemen deze 25 minuten te laat kwam, waardoor we onze aansluiting misten en de volgende bus weg zagen rijden voor onze neus.

Zaterdag bestond zoals gewoonlijk uit boodschappen en sporten (ik was behoorlijk opgeknapt van de erwtensoep) en daarna gingen Nathalie en ik toch nog eens op een kerstboom uit. Die vonden we heel dicht bij huis, bij de Coop, op zo’n 500 meter van ons huis. Bovendien blijken kerstbomen hier veel goedkoper te zijn dan in Nederland. Ze hebben er dan ook heel veel in de natuur. Maar…. Ze verkochten geen bomen met kluit. Aangezien wij geen voet hadden moesten we dus creatief zijn en besloten we de plantenbak te vullen met zand. Dus wilden we op weg gaan om een zak zand te kopen. Toen we naar buiten liepen had Nathalie echter een geniaal plan. Ze zijn in onze straat al maanden bezig met werkzaamheden, dus de straat ligt ook vol met klei en aarde. Perfect voor een kerstboom! Met de plantenbak onder de arm, een pan en een soeplepel gingen we aan de slag. Met een prachtig resultaat, al zeg ik het zelf.

Zondag bleven we in de kerstsferen. ’s Morgens gingen we nog even naar de sportschool, maar aan het einde van de middag gingen we naar Liseberg. Liseberg is een pretpark midden in de stad en wordt voor kerst omgetoverd tot winterparadijs. Het hele park hing vol lichtjes en er was een kerstmarkt. Heel fijn om gewoon lekker rond te lopen dus. We aten er een soort Zweedse poffertjes en gingen daarna naar de ijsshow. Een soort holliday on ice, maar dan iets kleiner en met iets minder goede schaatsers, maar wel met hele mooie kostuums en toch leuk om te zien. Na de show waren we behoorlijk koud geworden dus liepen we nog wat rond, en dronken we wat warms, voordat we terugfietsten naar huis.

Al met al een heel lekker weekendje dus. Deze week nog even hard werken (althans, dat is de bedoeling), een kerstonbijt en kerst diner op donderdag, en dan vlieg ik vrijdagochtend heel vroeg naar Nürnberg, waar ik opgepikt zal worden door Wouter, pap en mam voor de wintersport. Ik kijk er enorm naar uit en het is dan ook lastig me nog echt te concentreren. Maar ik doe mijn best! In ieder geval de komende weken geen verslagen uit Gotenburg. 5 januari ben ik weer terug in Zweden. Dus voor nu vanaf hier:

God jul och ett god nytt år alla!

Foto’s bij dit verslag: https://plus.google.com/photos/110093351162799291566/albums/6093508932768599041?authkey=COzco-KTkr66ywE

  • 17 December 2014 - 09:49

    Els:

    Wat leuk dat jullie ook een kerstboom hebben gekocht. Vooral de manier waarop jullie creatief geweest zijn. Slim plan. Als ik mijn ogen dicht doe zie ik twee meiden met grote rubber laarzen aan. Gierend van het lachen, met een grote lepel en een plantenbak, staan jullie scheppend op de bouwplaats. Dat leverde bij mij een grote glimlach op.
    Maar ook jullie Kerst kan beginnen!

    Groetjes aan Nathalie en tot snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tanja

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 23852

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 02 Maart 2014

Gothenburg time!

27 Juli 2010 - 19 December 2010

Studeren at CAL!

Landen bezocht: