Snö, sol och besök - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu Snö, sol och besök - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Snö, sol och besök

Blijf op de hoogte en volg Tanja

28 Januari 2015 | Zweden, Gotenburg

Donderdag hadden we een primeur; we werden tijdens onze lunchpauze gedrild door een personal trainer. En wat voor een personal trainer. Onze lieve, lachende, behulpzame collega veranderde in een pushende tiran in sportkleren. Nee, uiteraard overdrijf ik kostelijk. Maar er is een kern van waarheid. Onze collega Helen is vroeger personal trainer geweest en had beloofd ons onder handen te nemen, en dat heeft ze zeker gedaan! Maar dat van die tiran is zeker overdreven, ze blijft gewoon onze geweldig lieve collega.

Wat we wel kregen was een full-body high intensity work-out. Een hele mond vol. En ook een hele uitdaging. Wat je je hier moet voorstellen? Plusminus 70 kilo wegdrukken op een legpress, ok dat valt nog mee (in ieder geval met twee benen), maar als iemand dan de kilo’s terug duwt terwijl jij ze weg moet blijven drukken wordt het behoorlijk wat zwaarder. Verder trainden we de schouders, armen en schuine buikspieren. Je kunt je wel voorstellen dat we vrijdag wel voelden dat we iets gedaan hadden. Wat behalve deze spierpijn ook super fijn was, is dat ze ons geleerd heeft hoe we effectiever en efficiënter kunnen trainen zonder meer gewichten of meer herhalingen.

Vrijdag keek ik natuurlijk vooral uit naar de komst van Tara die mij een weekendje zou bezoeken. Ze zou om 18.30 landen en dan zouden we meteen lekker gaan eten bij Heaven 23 in de Gothia towers. Helaas liep dat wat anders dan verwacht. Tara’s eerste vlucht had krap anderhalf uur vertraging, en ze had ruim een uur overstaptijd. Even leek het nog goed te komen omdat het vliegtuig in Frankfurt ook 20 minuten vertraging had. Maar helaas, ze miste het vliegtuig toch nog op een paar minuten. Zo zat zij 5 uur te wachten en was ze uiteindelijk om 23.15 pas in Gotenburg, ik heb haar dan ook maar van het vliegveld opgehaald. Het was wel meteen vanouds gezellig en uiteindelijk zochten we pas om 2 uur ons bedje op.

Wat Tara had meegebracht? Behalve ontbijtkoek, verse pasta van de AH, een appeltaartje en slagroom…. Geweldig weer! Zaterdagochtend lag er 10 cm verse sneeuw en sneeuwde het nog steeds. Een mooie gelegenheid voor een wandelingetje in het Slottskogen park dus. Na een heerlijk ontbijtje gingen we op weg. Tussen de sneeuwpoppen (zie de foto van de grootste sneeuwpop die wij ooit gezien hadden) liepen we een mooi rondje waarna we naar Haga gingen om op te warmen met koffie en een Kanelbulle. We liepen nog een rondje door Haga en leefden ons uit (maar met mate) bij de Villervalla outlet. Vanuit Haga liepen we de binnenstad in, bekeken we de domkerk en enkele andere leuke plekjes, maar begonnen we ook al met waar Tara en ik nu eenmaal heel goed in zijn: shoppen!

Om 18.00 uur was het tijd om te gaan eten. We zochten de Griek op en deelden een heerlijke mixed grill en een bord gyros. Met een geweldige knoflookwalm om ons heen gingen we naar huis en keken we nog de foto’s van Tara uit Praag.

Zondag was veel sneeuw al gesmolten maar er lag nog een laagje, en wat was er nog meer? ZON! Heel veel zon. We beklommen daarom met zijn drieën de Skansen Kronan, vanaf waar we een geweldig uitzicht hadden over een besneeuwd en zonnig Gotenburg. We bleven genieten van de zon met koffie en gebak op het terras bij Da Matteo en later op de ferry van Rosenlund naar Klippan. Vanuit Klippan zochten we Nathalie weer op in de binnenstad om, hoe kan het ook anders, te shoppen.

’s Avonds aten we de heerlijke verse ravioli die door Tara meegebracht was, met een groenten tomatensaus. Gesloopt wilden we daarna het liefst op de bank ploffen, maar we sleepten onszelf naar buiten naar de Heaven 23 voor een toetje. Dat stond eigenlijk vrijdag op het programma, maar uiteindelijk was het echt lekker om nog even buiten te zijn en om nog even te genieten van het uitzicht en de lichtjes in de stad. Een stuk vroeger, dat wel, zochten we ons bed op.

Maandagochtend sloten we het geweldige weekend samen nog af met een ontbijt bij Le Petit Café in Haga. Een plek waar ik al graag kwam voor de lunch, maar nu dus ook voor ontbijt. Wat een overvloed! Heerlijke yoghurt met een uitgebreide keuze uit huisgemaakte muesli, nootjes, zaden, vruchtencompotes, maar ook waren er wafels, meergranen rijstepap, scones, kanelbullen, verse broodjes, en natuurlijk kregen we er koffie en een smoothie bij. Zeker een aanrader voor elke bezoeker van Gotenburg! Na dit heerlijke ontbijt namen we afscheid en ging Tara naar het vliegveld en ik naar het werk.

Wie denkt dat het dan over was met de pret? Zeker niet. Vanaf vrijdag is in Gotenburg namelijk het jaarlijkse filmfestival. Nathalie en ik hadden kaartjes voor een film op maandag en dinsdag. Maandag zagen we een hele goede film over een professor in de linguistiek die op haar 50ste early onset alzheimers krijgt. Deze film speelde in Draken, een bioscoop in Gotenburg die maar 1 keer per jaar open is, namelijk tijdens het filmfestival. Dat was wel heel leuk om mee te maken. Dinsdag keken we een Franse film over een blind en doof meisje in de laat 19e eeuw die door een zuster wordt opgenomen in een klooster en daar leert communiceren. Ook een hele goede film, die vergezeld werd door een enorme bak popcorn die als avondeten fungeerde. Je kunt overigens uit onze keuzes wel opmaken dat we houden van vrolijke en luchtige films. Niet echt dus. Met name maandag hebben we tranen met tuiten gehuild tijdens de film!

Een drukke, gezellige, culturele week dus, waar ondertussen ook nog heel hard gewerkt werd, maar een stuk minder geslapen. Een week die heel snel voorbij ging. Dat zal deze week niet anders zijn aangezien ik morgen vertrek voor een weekendje thuis. Dus HUP Victum HUP, zaterdag ben ik er om jullie aan te moedigen!

Foto’s van deze en vorige week op: