Donderstigen Utkiken - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu Donderstigen Utkiken - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Donderstigen Utkiken

Blijf op de hoogte en volg Tanja

17 November 2014 | Zweden, Gotenburg

Mijn Zweeds gaat hard vooruit. Althans, dat wil ik zelf graag geloven. Maar dit weekend heb ik toch een paar keer met succes de weg gevraagd: “Var finns café eller restaurangen?” en ook met succes de instructies opgevolgd die we vervolgens kregen. Maar, volgens Els en Rinus is het ook net Zeeuws, getuige de titel van deze blog.

Want ja, ik heb weer een heerlijk druk weekend achter de rug met bezoek uit Nederland! Dit keer waren Els en Rinus ingevlogen om een kijkje in mijn leven hier te krijgen en natuurlijk om de stad te zien. Vrijdagavond hadden we dan ook in eerste instantie afgesproken in de Gothia Towers. Maar toen ik daar nog eens goed naar keek bleek het daar op vrijdagavond cocktail avond met DJ te zijn. Dat leek me toch niet de sfeer om lekker in bij te kletsen dus bij nader inzien spraken we af bij de gezellige Italiaan Ombra, en was behoorlijk trots dat ik per mail, geheel in het Zweeds gereserveerd had.

Rond een uur of half zes ging ik zelf lopend richting de Italiaan, wetende dat Els en Rinus goed aan waren gekomen en met de bus zouden komen. Dus toen ik een bus zag stoppen vlakbij het restaurant dacht ik, wie weet…. En inderdaad in de bus zaten Els en Rinus. Na een heel vrolijk weerzien hebben we heerlijke pizza’s gegeten en bijgekletst. Ze hadden weer behoorlijk wat lekkers meegenomen uit Nederland, dus voorlopig komen wij de tijd wel door! Ook maakte we plannen voor zaterdag.

Mijn voorstel was om naar de archipel te gaan, maar in de winter varen de boten vrij onregelmatig. Dus we konden kiezen, of om 9 uur de boot of pas om 11 uur. 11 uur zou wat laat worden we wilden ook nog wat aan de rest van de dag hebben. Maar aangezien het vanaf het centrum (waar Els en Rinus in een hotel zaten) nog een ruim half uur naar de boot is met de tram, moesten we wel behoorlijk vroeg afspreken. Dus zagen we elkaar zaterdag om 08.15 bij de tramhalte.

Het was erg leuk om met de veerboot door de archipel te varen. We gingen uiteindelijk naar Bränno, het grootste eiland. Daar wilden we een wandeling maken, maar er stond niet erg duidelijk aangegeven waar dat kon, dus gingen we maar gewoon op pad. Op goed geluk liepen we over het autovrije eiland tussen huizen die allemaal op villa kakelbont leken. Op een gegeven moment zagen we een bordje met daarop: Donderstigen Utkiken . We moesten er om lachen. Volgens ons heeft het als je het uitspreekt wel wat weg van boers Nederlands of Zeeuws. Toch leek de uitkijk ons zeker de moeite waard en liepen we naar boven. Vanaf daar hadden we een heel mooi uitzicht over de noordzee, over de archipel, over het eiland, en over de buitenkant van Gotenburg.

Nadat we nog een stuk verder waren gelopen waren we wel toe aan een kop koffie. Maarja, in Zweden is in het laagseizoen weinig open. Dus ging ik in mijn beste Zweeds vragen waar we een café of restaurant konden vinden. Het eerste café bleek niet open, het Vardshus wel. Het was een beetje groezelig, maar we hebben er wel een kopje koffie kunnen kopen, een sanitaire stop kunnen maken en de benen een beetje laten rusten. Daarna namen we de veerboot en de tram terug naar de stad.

In Le Petit Café lunchten we heerlijk met soep, brood en salade. Waarna we door Haga gelopen zijn en voor bij de thee uiteraard ook een grote Hagabulle kochten. Na nog even rondgelopen te hebben door de binnenstad langs de design winkels zijn we vervolgens naar de Feskekörka gegaan. Het was al bijna drie uur en dus bijna sluitingstijd, maar er was nog voldoende keuze. Toch gingen we uiteindelijk weer voor een mooi stuk zalm. Bij de Willy:s deden we de aanvullende boodschappen zodat we een heerlijke maaltijd konden klaarmaken.

Met de tram gingen we naar ons appartement zodat ik ook mijn thuis voor deze 6 maanden kon laten zien en zodat Els en Rinus ook kennis konden maken met Nathalie. Thuis dronken we lekker thee met de kanelbulle en konden we ook een beetje bijkomen.

Nathalie en ik mochten ondertussen nog iets leuks doen. Papa en Mama hadden al een groot sinterklaaspakket meegenomen uit Nederland namens mijn zussen en henzelf. Zaterdag mochten wij het pakket open maken omdat Sinterklaas in Nederland aankwam. Er kwamen gedichten en een kalender uit, waarop te zien is op welke dagen wij onze schoen mogen zetten. Meteen zaterdag mocht dat al voor het eerst, dus zetten wij onze schoenen in de vensterbank en zongen een sinterklaasliedje voor het echte effect (die moeten we nog wel even oefenen!).

Vervolgens konden we lekker eten koken. Bij de zalm hadden we verse tagliatelle met room, basilicum en kerstomaatjes en nog een rucolasalade. We hebben er echt van gesmuld onder het genot van een heerlijke Riessling uit het assortiment van Nathalie.

Na een hele onrustige nacht door onze feestende onderburen, had ik zondag om 10 uur afgesproken met Els en Rinus in de stad. Omdat Nathalie nog/weer in bed lag toen ik weg ging, moesten we nog even wachten met het openen van onze schoencadeaus. Wij begonnen onze dag met het beklimmen van de Skansen Kronan. En als ik zeg beklimmen, dan is het ook beklimmen. Het waren 3 behoorlijk steile trappen van elk ongeveer 50 treden! Ik kan trots vermelden dat ik er een beetje een work out van heb gemaakt door ze omhoog te “rennen” (Althans, sneller dan lopend omhoog te gaan).
Boven hadden we een prachtig uitzicht over de stad en over de Göta. Het is jammer dat het zo grijs was, maar ik kom zeker een keer terug met beter weer, of sneeuw.

Na de trappen bedwongen te hebben vonden we dat we wel een koffie verdiend hadden dus gingen we naar mijn favoriete koffiezaak: Da Matteo. Daar besloten we om nog de veerboot van Rosenlund naar Klippan te nemen, om Gotenburg ook vanaf de Göta te kunnen bewonderen. Dat was wederom de moeite waard. We lunchten met gebak bij Frank’s coffee vlakbij Nordstan, waar ik nog even binnen wilde wippen om mijn kettinkje weer compleet te maken. Zo hadden we al een hele hoop gedaan om 14.00 uur. Er stonden nu nog twee highlights van Gotenburg op het programma: het slottskogen park en natuurlijk, de Gothia Towers!

Na een fijne wandeling langs de zeehonden, pinguïns en de frisbeevereniging in het slotsskogen besloten we uiteindelijk al vroeg naar de torens te gaan. We waren alle drie behoorlijk bekaf van de drukke dag en het drukke weekend. We waren er al om 16.00 uur toen het precies donker begon te worden. Het bleek dat inmiddels Liseberg (het pretpark) geopend is voor het kerstseizoen, wat betekent dat het helemaal vol is met lichtjes en dat je daar een prachtig uitzicht op hebt vanuit de Heaven 23 bar. We hebben daar dan ook van genoten. Met een drankje en de beroemde garnalenbroodjes voor Els en Rinus en de typische Zweedse gehaktballetjes voor mij. En toe…. Voor mij natuurlijk een crème brulee, voor Els en Rinus een ander toetje dat er ook heerlijk uitzag. Na de nodige foto’s genomen te hebben van het uitzicht, namen we al vrij vroeg weer afscheid en kon ik lekker vroeg naar bed.

Gelukkig konden we vandaag nog even met elkaar lunchen, om een heerlijk weekend goed af te sluiten. Ik was uiteraard wel gewoon naar mijn werk gegaan, maar om 12 uur ontmoette ik Els en Rinus voor het departement om te lunchen bij de Blå Huset. Dat was zowel heel lekker als heel gezellig en zeker een volwaardige maaltijd. Na de lunch hebben we afscheid genomen, ben ik weer aan het werk gegaan en Els en Rinus naar het hotel en naar het vliegveld.

Al met al was het weer een ontzettend druk maar ook heel erg geslaagd weekend en heb ik er erg van genoten. Voorlopig was het ook mijn laatste visite. Maarja ik mag niet klagen hoor. Over twee weken vlieg ik naar Londen/Portsmouth voor de winterschool, waar ik kan bijkletsen met Myrte en Jan en nog eens twee weken later vlieg ik al naar Oostenrijk voor de wintersport. Ondertussen staat er ook nog heel veel werk op het programma, dus dat wordt flink aanpoten!

Foto’s bij dit verslag vind je op: https://plus.google.com/photos/110093351162799291566/albums/6082757034245369441?authkey=CNzw8tSC4d-NGA

  • 18 November 2014 - 11:50

    Jiska:

    Wat een drukte, maar ach dat is beter dat je tijd moeten uitzingen!!!
    Klinkt alsof je een super leuke tijd met Els en Rinus hebt gehad. En weer een hoop nieuwe plekjes ontdekt/gezien hebt. Leuk hoor!

    Ik tel ook al af naar de wintersport. Heb er zo'n zin in. Saar heeft vanochtend overigens ook haar eerste schoencadeau gevonden. Ze zag het meteen toen ze de trap afkwam en wees er al naar! Ze heeft tijdens het eten van de pap de tijd genomen om het cadeau uit te pakken. Een dvd van kikker en eend. Scheelt dat ik nu alles nog kan inpakken en kan kopen met haar erbij. Zal over een tijdje wat lastiger worden... ;-)

    Werkse!!! En doe de groeten aan Jan en Myrte.

    Kus Jiska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tanja

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 23956

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 02 Maart 2014

Gothenburg time!

27 Juli 2010 - 19 December 2010

Studeren at CAL!

Landen bezocht: