Testdrive - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu Testdrive - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Testdrive

Blijf op de hoogte en volg Tanja

25 November 2014 | Zweden, Gotenburg

Vroeger hadden wij een spelletje op de computer: testdrive. In een stoere auto van eigen ontwerp moest je over een racetrack racen. Hoe het verder ging weet ik eigenlijk niet meer, maar vandaag voelde ik me alsof ik IN testdrive was beland. Waar? Bij het Volvo demo center.

Maar laat ik eerst teruggaan naar het weekend. Zaterdag hadden Nathalie en ik ter gelegenheid van Sinterklaas en Kerst een koekjes-bak-middag georganiseerd. Het idee was simpel: samen met leuke collega’s koekjes bakken en eten en dat alles onder het genot van huisgemaakte glühwein, thee en koffie. Dat begon natuurlijk met boodschappen doen. Voor de glühwein wilden we een niet al te dure wijn kopen aangezien we nog zo veel smaak toe zouden voegen. Dat is een uitdaging op zich hier in Zweden. Uiteindelijk kwamen we thuis met één van de voordeligste wijnen uit de Systembolaget €20 voor 3 liter, ka ching! Gelukkig werd de Glühwein heel erg lekker en was het uiteindelijk wel de moeite waard.

Rond een uur of drie kwamen onze lieve collega’s Emma, Helén, Angelica en Elaine en konden we gaan bakken. Uiteraard stonden pepernoten op het programma (oftewel: peppernuts), maar ook zandkoekjes en chocolate-chip koekjes. Angelica kwam zelf met het idee om ook cupcakes te bakken met speculaaskruiden en witte chocolade. Een prima idee en zo gingen we aan de slag. Het beslag voor de cupcakes zag er mooi uit en in eerste instantie leken ze ook geweldig te lukken. Maar toen gebeurde er iets vreemds. De cakejes implodeerde als het ware, waarbij wel lagen beslag in de oven terecht kwamen. Wat we overhielden was vulkaancakejes en een heleboel rook, zo veel dat het hele huis blauw stond. Maar ik moet zeggen: het bracht behoorlijk wat leven in de brouwerij, de cakejes smaakten nog prima, en we weten in elk geval dat het rookalarm hier werkt! Overigens lukten de andere koekjes heel goed en was het heel leuk om met volwassenen zo enthousiast te zijn als kinderen .

Zondag hadden we een relax dag gepland, maar besloten we er toch in de namiddag op uit te gaan. Van Helén hoorden we dat er tot zondag een mooie kerstmarkt was bij het Tjolöholms slott op ongeveer 40 minuten van Gotenburg. Rond vier uur waren we daar en nadat we toegang hadden betaald (15 euro p.p.!) liepen we het terrein op. Het slot was heel mooi verlicht en er werden hele mooie producten van onder andere schapenwol verkocht (Nathalie kocht mooie wanten). Maar het hoogtepunt was toch wel de vuurshow! Kijk naar de foto’s als je wilt weten hoe spectaculair het was!
Dan terug naar de test-drive beleving. Voor vanmiddag hadden we ons ingeschreven voor een bedrijfsexcursie naar Volvo, georganiseerd door de guestservice van de universiteit. We zullen wel wat uren in de avonden en weekenden in moeten halen, want om 14.15 moesten we verzamelen. Om drie uur vertrok de bus naar Volvo cars. Wij zaten in groep B wat betekende dat we eerst naar het demo center gingen. Dat was in één woord GEWELDIG. We mochten in alle soorten en maten Volvo auto’s over het testparcours rijden. Wij vonden het super en ik weet nu zeker: OOIT wil ik een Volvo!  Dus ja, de propaganda is hier dik in orde.

Na de testdrives gingen we naar het bezoekerscentrum waar we met veiligheidsbril op in een heus toeristentreintje naar de fabriek gingen. We waanden ons even in Amerika, daar onze gids met een niet te missen Amerikaans accent en Amerikaanse onbeleefdheid Volvo’s in het algemeen maar vooral haar eigen Volvo aanprees A-MA-ZING! Licht geïrriteerd zaten wij in het treintje, maar verder was het zo leuk om dit mee te maken dat we het al snel vergaten. Eerst gingen we door de hal waar honderden robots de onderdelen voor 7 typen Volvo’s lassen. Er waren hier slechts 15 menselijke werknemers om de processen te overzien.

Daarna gingen we naar de assembly hal, waar de auto’s in elkaar gezet worden volgens de wensen van de klant. Naast dat we het nieuwe model de X90 al gezien hebben (die pas vanaf januari wordt geproduceerd), konden we zien hoe het hele proces in zijn werk gaat. Hoogtepunt was toch wel het marriagepoint. Daar is weinig romantisch aan, maar het is wel gaaf om te zien. Hier worden de onderkant en de bovenkant van de Volvo met elkaar verenigd en vanaf daar is een min of meer complete auto zichtbaar in het productieproces. Dit was ook het laatste punt in de rondleiding. Met het treintje gingen we terug naar het bezoekerscentrum en vanaf daar terug met de bus naar de universiteit.

Al met al hebben we echt genoten van het weekend en van het bezoekje aan Volvo. De rest van de week zal weer druk zijn met deadlines en vrijdag vliegen we al naar London omdat we vanaf maandag winterschool hebben in Portsmouth. Heel druk dus, maar het gaat vast helemaal goed komen. Of om bij min of meer letterlijke vertaling van Volvo te blijven…

Let’s roll!

p.s. volgende week dus pas op zijn vroegst vrijdags een verslag!

Foto’s bij dit verslag vind je op: https://plus.google.com/photos/110093351162799291566/albums/6085711250562127169?authkey=CJ7s2IP-v83FrAE