ErOpUit in Lund & Gotenburg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu ErOpUit in Lund & Gotenburg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu

ErOpUit in Lund & Gotenburg

Blijf op de hoogte en volg Tanja

18 Oktober 2014 | Zweden, Gotenburg

Mijn welgemeende excuses voor mijn trouwe volgers. Door alle gezelligheid van de afgelopen week, heb ik de volgende blog een week uit moeten stellen. Deze week daarom verslag over de afgelopen twee weken, genoeg te vertellen dus!

Te beginnen met het avontuur in Lund. Na een weekend vol met werk vertrok ik maandagochtend vroeg met de trein naar Lund. Het was de eerste keer met een zweedse trein en dat is goed bevallen. Met een gereserveerde zitplaats, fijne stoelen, snelle wifi, en veel beenruimte vloog de treinreis voorbij. Gelukkig had ik tijdens de reis genoeg te doen, doordat ik de papers voor het symposium nog moest lezen. Rond half 11 kwam ik aan in Lund en ben ik eerst naar het hostel gelopen om mijn koffer te stallen. Daarna met een omweg door het stadje naar de symposiumlocatie gelopen. Het stadje was erg mooi met enorm veel herfstkleuren en ook het gebouw waar het symposium was had een met klimop bedekte gevel.

Het symposium zelf was heel interessant. Allemaal mensen die ook onderzoek doen binnen de context van het vreemdelingenrecht, maar dan voornamelijk vanuit een juridisch perspectief. Het was dan ook leuk hier met mensen van gedachten te wisselen. ’s Avonds stond er bovendien een diner op het programma in een restaurantje waar streekgerechten (uit Skåne, wat de lezers van Wallander bekend voor zou moeten komen) werden geserveerd. Ik heb heerlijk gegeten en ook gezellige gesprekken gehad.

De dinsdag was weer een dag vol presentaties. En ook al was het nog steeds interessant, het was ook wel heel vermoeiend al dat luisteren ;-). Toen ik ’s middags nog eens mijn treinkaartje bekeek kwam ik erachter dat ik de verkeerde trein had geboekt. Lekker dom! Weliswaar wel naar Gotenburg, maar een uur later dan ik wilde. Wat betekende dat ik nog wat tijd in Lund door moest brengen. Dit viel helaas samen met een ware wolkbreuk, waardoor het al een uitdaging was om naar het station te komen zonder het van Nathalie geleende koffertje zeiknat te maken. Dus kwam ik met het briljante plan om naar een grote vuilniszak te vragen en liep ik met die vuilniszak over de koffer naar de Esspressohouse. Zelf bleef ik minder droog, dus vervolgens heb ik me daar met koffie maar weer opgewarmd.

Verder verliep de terugreis prima en stond de rest van de week in het teken van heel hard werken. Met het bezoek van pap en mam voor de boeg, en een paar flinke deadlines voor theoretische cursussen, betekende dit dat ik op woensdag en donderdag na het sporten nog ben gaan werken, en vrijdag zelfs op kantoor gebleven ben tot ik ver genoeg was gekomen met mijn papers. En dat allemaal terwijl mijn collega’s gezellig de kroeg in gingen.

Maar het had een doel en een reden. Zaterdagochtend mocht ik namelijk voor dag en dauw met de tram richting de ferry terminal. Het was lekker weer (koud met zon) en ik genoot ervan al door de stad te lopen terwijl deze nog helemaal stil was. Maar het allerleukste was natuurlijk om pap en mam weer te zien! We zijn samen teruggereden naar ons huis en hebben daar lekker uitgepakt, bijgekletst en koffie gedronken. Daarna zijn we lekker de stad in gegaan.

Ik had bedacht dat het leuk zou zijn om een Gotenburg kaart te kopen. De kaart biedt toegang tot het OV en je kunt er allerlei toeristische attracties mee bezoeken. Bovendien kwamen we erachter dat je hiermee gratis kunt parkeren op bepaalde plekken in de stad. Dus hebben we meteen drie kaarten gekocht, twee voor 72 uur voor pap en mam en één voor 24 uur voor mijzelf. Vervolgens zijn we eerst naar Haga gegaan, waar we een heerlijke kanelbulle hebben gegeten. Het was heel gezellig en pap en mam hebben ook nog een mooi Marimekko kussensloop gekocht in één van de designwinkeltjes. Daarna zijn we door de viskerk gelopen, en zijn we richting de paddan boten gegaan. Ik was er achter gekomen dat de rondvaartboten maar tot zondag gingen en aangezien het weer zaterdag het mooist zou zijn, en de toegang gratis was met de gotenburgkaart, zijn we dit meteen gaan doen. De tour was echt heel erg leuk. Er werd veel verteld over de geschiedenis van Gotenburg, over de Nederlandse invloeden en het was leuk om Gotenburg uit dit perspectief te zien. Helaas was de batterij van de camera snel leeg, maar met telefoons en de Ipad hebben we toch nog mooie foto’s kunnen nemen.
Na de tour zijn we nog even naar een restaurantje gegaan om te reserveren voor zondag, waarna we teruggingen naar huis en mama en ik boodschappen deden. Pap en mam hadden heerlijke biefstuk meegenomen, dus die hebben we gebakken en met zelfgemaakte ovenfrietjes, doperwtjes en salade hebben we heerlijk gegeten.

Zondag wilde pap, mam en ik vervolgens lekker winkelen en naar het kunstmuseum. Ik denk dat ik na deze dag twee getuigen heb die kunnen bevestigen dat Gotenburg een leuke winkelstad is. We begonnen in Nordstan en ik kreeg al snel een prachtig vervroegd verjaardagscadeau (het is tijdens de kerst op de pistes van Schladming te bewonderen voor de geïnteresseerden). We gingen na Nordstan nog naar de wijk innerstaden, waar we lunchten bij de Da Matteo en verder gingen met, juist ja, Shoppen! Toen we om 15.30 uur naar het museum wilde waren we al bepakt en bezakt en bleek er helaas een enorme rij te staan. Daar hadden we geen zin in, dus… tsja… gingen we maar weer shoppen. We hebben in elk geval een goede impuls gegeven aan de plaatselijke economie. Pap heeft een prachtig skijack gekocht, mama een mooie winterjas, en verder zijn er nog meer truien, rokken, jurken en broeken gekocht.
Om 18.00 uur troffen we Nathalie in het winkelcentrum en zijn we samen met de trein naar het Italiaanse restaurantje Ombra gegaan. We hebben er heerlijk en heel gezellig gegeten. Reserveren was dit keer overigens eigenlijk niet nodig geweest, er werd dit weekend dan ook geen salaris uitbetaald dus we hadden het kunnen weten.

Maandag was voor mij een gewone werkdag, pap en mam bezochten samen de eilanden en deden boodschappen zodat Nathalie en ik na het sporten lekker aan konden schuiven. Wat een luxe zeg . Dinsdag ging ik ook weer gewoon naar het werk, maar hadden we om 12.30 uur afgesproken om samen te lunchen in de “Blå huset” achter het departement. Het is een authentiek restaurantje dat een heerlijke lunch serveert. Papa en Nathalie hadden vis, mama en ik wortelsoep. Daarna heb ik ze het departement laten zien en zijn we het Slottskogen park bij het werk ingelopen. We hebben de elanden en hertjes bewonderd en daarna ben ik weer aan het werk gegaan, om ook meteen door te gaan naar de Zweedse les, waar we deze week een voortgangstoets hadden. Na de toets had ik met pap en mam nog afgesproken bij de Gothia Towers in Heaven23. Ja inderdaad, daar waar je het hele mooie uitzicht hebt en een heerlijke crème brulee kunt eten. Dat hebben we dus ook maar gedaan. Pap en mam waren ook erg onder de indruk van het uitzicht en van het toetje, dus het is voor iedereen een aanrader om er heen te gaan bij een bezoek aan Gotenburg!

Woensdag zou ik met pap en mam naar het Vänersmeer rijden en daar een stuk wandelen. Helaas bleek het echt te gieten woensdag. Eigenlijk was iets buiten doen niet aan de orde, dus zijn we na kort beraad naar Borås gereden, een stadje op 45 minuten van Gotenburg. Dit stadje was vroeger het middelpunt van de Zweedse textielindustrie en heeft daarom nog steeds een textielmuseum. We hebben eerst heerlijk koffie gedronken, zijn toen even door het stadje gelopen, waarna we naar het museum zijn gegaan. Dat was klein maar erg leuk gemaakt. Het ging er vooral over hoe stof in ons dagelijks leven niet weg te denken is. Ook was er een grote verkleedruimte waar je gekke kostuums en hoedjes kon passen. Uiteraard konden we het niet laten en we hebben er enorm veel lol om gehad! In de middag zijn we, nog steeds door de gietende regen (het is woensdag en donderdag echt niet droog geweest), teruggereden naar Gotenburg, waar we bij de Viskerk een heerlijk stuk zalm hebben gekocht. Dus toen Nathalie en ik terugkwamen van het sporten stond er een heerlijk bord risotto met bonen, erwten, munt en peterselie klaar met een fantastisch stuk gebakken zalm erbij. We hebben wederom gesmuld.

Donderdag ging ik dan toch maar weer een dag werken, maar ’s avonds stond er nog iets heel moois op het programma. Nathalie en ik zorgden dat we om half 6 thuis waren zodat we aan konden schuiven voor een goed bord lasagne, omdat om 19.00 uur de opera Figaro van Mozart in het operahuis van Gotenburg begon. We hadden hele mooie plaatsen en hebben genoten van de voorstelling in het Italiaans met Zweedse ondertiteling, die we iets beter konden volgen dan de opera in Juni in Sint Petersburg in het Frans met Russische ondertiteling. Een duidelijk teken dat ons Zweeds steeds beter wordt, toch?!

Vrijdag was dan alweer de laatste dag van het bezoek van pap en mam. ’s Morgens ben ik nog gewoon gaan spinnen, maar daarna ben ik met hen op stap gegaan. Dat was ook de reden dat ik de afgelopen tijd zoveel in het weekend en in de avonden gewerkt had, en ook waarom ik morgen nog weer aan het werk ga. Maar het was het zeker waard. We besloten alsnog naar het kunstmuseum te gaan, naar de tentoonstelling over van Gogh, Gaugain en Bernard. Het was een kleine tentoonstelling, niet super bijzonder maar wel mooi. Daarna zijn we nog door de rest van het museum en ook door het Hasselblad Center gelopen, waar een tentoonstelling was over foto’s van het dagelijks leven. Vooral de selfies uit de jaren 50 spraken ons erg aan!

Na een lekkere lunch zijn we nog even de stad in gelopen. En wat doe je als het regent… juist ja, shoppen. Het was heerlijk nog even gezellig door de stad te banjeren. Na nog een laatste smoothie zijn we naar huis gereden waar we de spullen ingepakt hebben en afscheid genomen hebben. Ik kan niet ontkennen dat ik behoorlijk emotioneel werd. Pap en mam, bedankt voor de geweldige week, ik heb er van genoten!

Gelukkig komt aankomende week Wouter al, dus heb ik niet echt tijd erbij stil te staan. Dit weekend nog een beetje uitrusten en werken, zodat ik de komende week weer van het bezoek kan genieten!

Foto’s bij dit verslag:
https://plus.google.com/photos/110093351162799291566/albums/6071564079174797825?authkey=CPfE1_nn2uuVbA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tanja

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 23869

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 02 Maart 2014

Gothenburg time!

27 Juli 2010 - 19 December 2010

Studeren at CAL!

Landen bezocht: