How to… pimp een herfstachtig Marstrand - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu How to… pimp een herfstachtig Marstrand - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu

How to… pimp een herfstachtig Marstrand

Blijf op de hoogte en volg Tanja

28 Oktober 2014 | Zweden, Gotenburg

De afgelopen week was de week van de W’s. Oftewel, de week van Wouter weer zien, winkelen, wandelen, uitwaaien langs het water, opwarmen en weer winkelen. Een hele leuke, fijne en gezellige week. Een week die wel een maand had mogen duren en dus helaas ook een week die voorbij vloog.

Ik begin het verhaal op woensdag. De dag dat Wouter aan zou komen. Ik ging nog gewoon naar het werk, maar erg productief was ik niet. Collega’s vroegen de hele dag, is hij er al, wanneer komt hij nu? Dus na allerlei taakjes die ook gedaan moeten worden maar waarvoor ik normaal weinig tijd heb, besloot ik redelijk vroeg naar huis te gaan. Daar heb ik me voorbereid op Wouter’s komst. Eerst nog lekker gesport, toen een rood fruit crumbletaart gebakken, en alvast het bed klaargemaakt voor die avond, want Wouter landde pas om 22.45 op Landvetter. Goed gespannen reed ik naar het vliegveld. Ik kocht er nog een leuk Zweeds vlaggetje en rond een uur of 11 was het zo ver. Wat was het heerlijk om elkaar weer te zien. Nadat we naar huis gereden waren doken we al redelijk snel ons bed in. Maar slapen lukte nog niet helemaal door de adrenaline.

Na een niet zo hele goede nachtrust werden we donderdag vrij vroeg wakker. Vandaag wilde ik graag meteen langs het werk gaan om Wouter mijn werkplek en collega’s te laten zien. Dus namen we, na rustig opgestaan te zijn, de tram en hebben we meteen fika fika gedaan met collega’s onder het genot van een stukje taart. Hierna zijn we naar Haga gegaan, waar we alvast wat sinterklaasinkopen hebben gedaan (wie wordt nu nieuwsgierig?). We hebben vervolgens genoten van een geweldige Hagabulle. Inmiddels was het heel regenachtig geworden, maar daar hadden we weinig last van. Ten eerste omdat het gewoon fijn was om samen lekker door de stad te struinen, en ten tweede omdat we toch gingen winkelen wat veelal overdekt kan. We ontdekten de COS samen nog een keer (ook Wouter was onder de indruk) en dit keer hebben wij de plaatselijke economie een behoorlijke impuls gegeven. Al konden we natuurlijk nog niet tippen aan de inkopen van pap en mam. Naast twee jurken (voor mij), en een shirt en trui (voor Wouter) heb ik ook hele mooie winterschoenen weten te scoren.

Op de terugweg naar huis deden we boodschappen voor het avondeten. We haalden een heerlijk stukje zalm in de Viskerk met een lekker sausje, en maakten daarbij een mix van aardappeltjes, meiknol en venkel uit te oven en een mandarijnen witte kool salade. Het was heerlijk en gezellig met zijn drieën. Na het eten waren Wout en ik al behoorlijk moe, maar we besloten toch nog een dessert te gaan eten in de Heaven 23 bar. Ja alweer een crème brulee, maar die is ook zoo lekker en het uitzicht zoo mooi, dat het bezoek er elke keer aan moet geloven. Het was ook heel fijn om even uit te zijn met zijn tweeën.

Vrijdagochtend ging ik toch stoer spinnen (met frisse tegenzin, dat wel). Waarna we op tijd moesten vertrekken omdat we lekker twee dagen gingen uitwaaien in Marstrand, een vissersplaats en badplaats 45 minuten ten noorden van Gothenburg. Zei ik uitwaaien? Wegwaaien is eigenlijk een beter woord. Hier kom ik ook terug op de titel van deze blog. Want hoewel Marstrand in de zomer schijnbaar een drukbezochte badplaats is met een prachtig fort op een eilandje voor de haven, is het in de herfst nog het meeste een desolaat spookdorp, met een verlaten burcht, wat het dorpje bij slecht weer ook nog onheilspellend maakt. Toch hebben we wel genoten hoor! Want het was heerlijk om met de veerboot naar het eilandje te gaan, en ondanks de regen en de wind was het ook fijn om lekker te wandelen langs het water. Maar we bedachten wel dat met drie simpele veranderingen Marstrand ook in de herfst en winter een fijne plek zou kunnen zijn om te vertoeven voor toeristen:
1. Zorg voor een leuk koffietentje zowel in de haven als op het eiland, waar mensen op kunnen warmen bij een knapperend haardvuur met een warme chocomelk of een kop koffie.
2. Zorg voor een leuk lunchtentje waar je een lekkere kop soep kunt eten, en leuke restaurantjes waar je ’s avonds voor een redelijke prijs een goede Zweedse maaltijd kunt krijgen
3. Zorg ervoor dat de burcht het hele jaar toegankelijk is voor bezoek en maak op de top een leuke eet- of drinkgelegenheid met een prachtig uitzicht over de zee.
Zoals je merkt, veel is niet nodig. Het uitzicht is al prachtig, nu de horecagelegenheden nog. Want god wat misten wij een lekkere kop koffie in een behaaglijke omgeving. Nu zat er niets anders op dan bij een klein supermarktje broodjes te kopen en ham, dit in een bushokje te beleggen omdat dit de enige droge plek was, en vernikkelend van de kou op te eten. Ook prima, maar toch minder.
Nee, neem dan ons hotel. Het Marstrands Havsshotel. Dat was geweldig! Na de lunch zijn we daar vast heen gegaan (rond 13.30). We konden nog niet inchecken maar mochten wel alvast de spa in. Wat een heerlijke ervaring. Met badjassen, handdoeken, en slippers van het hotel konden we heerlijk opwarmen in het bubbelbad, het stoombad, de sauna, of de hottub die buiten stond en uitzicht had over de haven. Ook was er gratis koffie, thee, water en vers fruit. Kortom, we hebben ervan genoten. Om een uur of 4 zijn we naar onze hele gezellige kamer gegaan, waar we even een dutje hebben gedaan en een filmpje hebben gekeken via Netflix. Daarna zijn we gaan eten in het enige geopende eetcafé in de haven, wat prima was, maar niet geweldig. Daarna hebben we nog een filmpje gekeken en zijn we heerlijk gaan slapen.
Zaterdagochtend begon dan ook heel goed met een geweldig uitgebreid ontbijtbuffet. Wafels, vis, vers brood, huisgemaakte muesli, niets was te gek en alles was heerlijk! Daarna wilden we op tijd terug naar Gotenburg, omdat we toch dachten dat daar iets meer te beleven was. Helaas bleken we ons vergist te hebben in de bustijden en moesten we ons nog een uur langer vermaken, maar met een kop koffie in het hotel en het maken van plannen voor de zomer lukte dat prima. Eenmaal terug in Gotenburg deden we eerst boodschappen in de markthal bij ons appartement voor het avondmaal. Een heerlijke entrecote met aardappel-pastinaakpuree en gekleurde worteltjes werden het menu bij de Chianti Classico die Wouter speciaal had meegenomen. Als toetje maakten we nog Brusselse appelen. Voor het eten gingen we nog even de stad in en na het eten keken we met z’n drieën lekker een film.

Zondag was alweer de laatste hele dag van Wouter’s bezoek. We hadden bedacht wel naar het Volvo museum te willen. Dus zochten we op hoe we er moesten komen. Eenmaal bij de halte waarvandaan de bus naar het museum ging, bleek de bus niet op het bord te staan. Ik sprak daarop een chauffeur aan met de vraag of de bus wel ging. “Jag talar inte Engelska” was het antwoord, oftewel “Ik spreek geen Engels”. Aha, op Zweeds dan maar. “Går linje 32 idag?”, waarop hij uitlegde dat deze op zaterdag en zondag alleen op bestelling reed en je een uur van te voren moest bellen. Wel trots dat ik dit allemaal begreep, maar ook balend omdat we dus niet naar het Volvo museum konden besloten we daarop om naar het Slottskogen park te gaan.

Onderweg stelden we ons plan nog bij; we besloten eerst naar het Natuur Historisch museum te gaan. Dat was een goede beslissing, want daar hebben we echt van genoten. Behalve dat ze daar veel dieren opgezet hebben die wij van de zomer in het echt hebben kunnen bewonderen, werd er ook interessante informatie over de natuur op een toegankelijke manier aangeboden. Zelfs zo dat Wouter het misschien nog ter inspiratie voor zijn werk kan gebruiken (voor een project met basisschoolkinderen). Na het museum zijn we het park ingelopen, maar begon het ook al snel te regenen. Daarop zijn we lekker koffie gaan drinken met een gebakje in het park en hebben we daarna de tram naar de Avenyn genomen om nog even te shoppen. We hebben alle schoenenwinkels aangedaan en uiteindelijk is Wouter in Nordstan geslaagd voor een paar hele mooie blauwe suède schoenen. Hier ontmoetten we ook Nathalie en na een lekkere Smoothie zijn we om 18.00 uur naar het operagebouw gegaan. Dit was een verrassing voor Wouter, een avond naar een moderne dansvoorstelling in de Gotenburgse opera. De voorstelling was op zijn zachts gezegd bizar! Er waren eigenlijk twee voorstellingen, eerst Wonderland, toen Wastland. De eerste vrolijk, grappig, niet te volgen, en enorm expliciet seksueel (met andere woorden: één grote orgi). De tweede donker, zwaarmoedig en niet te volgen. Ik weet nog steeds niet wat ik er van vond, maar een belevenis was het zeker. Na de voorstelling hebben Wouter en ik nog pizza gehaald en zijn we lekker een filmpje gaan kijken voor we gingen slapen.

Helaas was maandag alweer de laatste dag van het bezoek en de dag begon dan ook meteen emotioneel. We waren beiden echt heel gelukkig geweest het hele weekend, maar dus ook beiden heel verdrietig dat het al zo snel weer voorbij was gegaan. Gelukkig hadden we nog wel wat tijd om iets leuks te doen. Dus na de spulletjes vast ingepakt te hebben zijn we nog de stad in geweest en hebben we de pond helemaal van Llilla bommen naar Klippan genomen, waar we even rondgekeken hebben en de tram weer naar de stad hebben genomen. We hebben echt genoten van de boottocht. In Haga hebben we vervolgens heerlijk geluncht met soep en salade. Waarna ik nog een tweedehands Harry Potter boek in het Zweeds op de kop heb getikt (zo hoop ik mijn Zweeds te verbeteren!) en waarna Wouter nog twee hagabullen kocht voor het thuisfront en zichzelf. De laatste stop was Da Matteo in de binnenstad, daar hebben we nog even thee gedronken.

Toen was het al tijd om naar het vliegveld te rijden en afscheid te nemen. Zoals gezegd was het heerlijk om weer samen te zijn. Samen hebben we enorm genoten. Dat maakte het afscheid echter ook des te moeilijker. 7 weken tot de kerst lijken nog heel erg lang. Dat is het lastige aan bezoek denk ik. Het geeft je een enorme opkikker, maar drukt je ook met je neus op de feiten van wat je mist: thuis. Nu moet ik proberen de draad hier weer op te pakken. Om te beginnen gisteravond met Zweedse les, vandaag met sporten ’s morgens vroeg en werk. Het lukt allemaal heus wel, maar het is soms echt wel lastig.

Lieve Wout, via deze weg nog een keer: ik heb ontzettend genoten van onze tijd samen hier. Het was heel fijn om je de omgeving waar ik zit te laten zien. Ik kijk uit en tel af naar de kerst, dan zien we elkaar weer!

Foto’s bij dit verslag vind je hier: https://plus.google.com/photos/110093351162799291566/albums/6075329531506774865?authkey=CIHt1K2CqaOPZw

• 29 Oktober 2014 - 14:03

Josita:

Ha Tanja
    Wat gezellig om zo op afstand mee te genieten en te lijden soms van al je wetenswaardigheden. De meiden hier volgen je ook op de voet.Ik denk dat je je reisverhalen prima kunt gaan aanvullen met een kookboek :)! Heb het goed, onderzoek interessante dingen, geniet van het smörrebrod en sterkte in de eenzaamheid!

• 01 November 2014 - 14:45

Jiska:

Ha lieve zus,

Ik lees inderdaad wel vaak iets over koffie, eten, gebakjes etc... klinkt lekker allemaal! Knap datje nog steeds zo actief aan het sporten bent.

Zeker nieuwsgierig naar de Sint inkopen van jou. Maar hoe vaak heb jij je al afgevraagd wat er in jouw sintpakket zit???? ;-)

Kus Jiska