Time to SHOP… - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu Time to SHOP… - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Time to SHOP…

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Tanja

27 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Berkeley

.. And drop! Voor diegenen onder jullie die nu meteen denken dat ik het over shoppen heb, als in winkel in, winkel uit en vooral kopen kopen kopen – beter bekend als Shop till you Drop -; jullie hebben het mis! Ik doel op de eerste week van het semester hier aan UC Berkeley, waar studenten simpel gezegd “shoppen” voor cursussen die ze willen volgen. In Nederland kennen we het systeem waarbij je je inschrijft voor een vak en ofwel toegelaten wordt, ofwel niet. Hier gaat dat anders. Studenten schrijven zich in voor een cursus: worden ofwel niet toegelaten, ofwel op de wachtlijst gezet, ofwel enrolled (toegelaten dus), en gaan hoe dan ook naar de eerste colleges. Dan besluit gemiddeld 10 procent die enrolled is, dat ze de cursus niet gaan volgen, de mensen die op de wachtlijst staan zijn daar blij mee want die kunnen die plaatsen invullen, en de mensen die niet toegelaten zijn beginnen een zeer gezellig gesprekje met de professor over waarom zij toch echt wel heel erg geschikt zijn voor deze cursus. En ook al durf ik van mezelf te zeggen dat ik goed ben in het principe Shop till you drop, van het principe Shop and Drop weet ik het zo net nog niet.. Daarom ben ik erg blij dat ik in alle drie de cursussen die ik graag wil volgen gewoon enrolled ben. Zij het op de laatste ochtend voor de eerste discussiegroep.

Maar later meer tijd voor academisch gebrabbel. Eerst maar eens terug naar vorige week zaterdag. Na mijn skype sessie ging ik richting de Recreational Sports Facility (RSF) om mijn sportpas op te halen. Onderweg daar naartoe kreeg ik een sms van Shinu, het Koreaanse meisje, wanneer ik zou gaan sporten (jaja er ontstaat al telepathie). Ik had net gezien dat het die dag niet meer ging lukken met de sportpas, maar stelde voor wat te gaan drinken. Dus zijn we wat gaan kopen en hebben we heerlijk in het gras, in de zon, liggen kletsen over van alles en nog wat. Van hobby’s tot politiek tot familie. Ze nodigde me uit om met haar Aziatische vrienden mee te gaan eten in de Asian Getto. We ontmoetten Atsushi (ik weet inmiddels zijn naam, en het leek dus echt op Sushi) en Spencer, respectievelijk Japanner en Koreaan en niet veel later at ik mijn eerste Koreaanse maaltijd, die overigens erg smakelijk was. Daar ontstond ook het idee om één keer per week met z’n allen te eten en dan om de beurt een gerecht uit je eigen land te koken (dus voor ideeën naast pannenkoeken en stamppot: mail naar….. mij). Dat idee moet nog wel verder uitgewerkt worden, maar het zijn echt hele leuke mensen om mee om te gaan. Heb die avond ook mijn UC Berkeley sweater gekocht!

Zondag kwamen Jerome, Willem en Anne naar Berkeley. Jerome is een vriend van Cathelijn en Wouter en Willem en Anne zijn weer vrienden van hem. Zij zijn op een soort citytrip (eerst New York, dan SF, dan Chicago) en Jerome zal dan in Madison, wisconsin blijven om daar een semester te studeren. Ik heb ze de campus laten zien vanaf de toren (foto’s) midden op het terrein en ’s avonds hebben we samen pizza gegeten. Was erg gezellig!

Maandag had ik weer met Shinu afgesproken voor de sportpas, en belandde in CalTopia. Dat is een evenement in de RSF waar alle lokale bedrijven enzo zich laten zien en proberen studenten aan te trekken. Met andere woorden: veel gratis Gadgets. Ik ontmoette Shinu en ik kreeg mijn sportpas, maar zij moest eerst haar SHIPfee (verplichte ziektekostenverzekering) betalen. Helaas ging het sporten dus niet door. Ik ben de campus opgelopen en ben erachter gekomen dat er echt een perfecte internet plek is bij Moffit library, buiten op een overdekt terras met stopcontacten in de muur!! (foto) Daar heb ik me dus vermaakt met Skype. Omdat het internet op mijn kamer het nog steeds niet deed (Waar ik inmiddels wel een beetje chagrijnig van werd).

De volgende ochtend weer met Shinu afgesproken. Niet om te gaan sporten maar om naar Berkeley Bowl te gaan. Dit is echt een megasupermarkt. Met de grootste groente en fruit afdeling (Zie foto’s) die ik ooit gezien heb. Mooie bijkomstigheid: fruit en groente is hier echt goedkoop ook! Dus Shinu heeft voornamelijk rondgekeken omdat zij maaltijden verzorgd krijgt, en ik deed flink wat boodschappen en nam wat foto’s. Daarna weer naar Moffit Library gegaan om op internet te kunnen, wat niet zo’n straf was want het was 40 graden! Dat is op zich uitzonderlijk, maar niet echt wenselijk hier kan ik je vertellen!

Gisteren ben ik, om te genieten van mijn laatste vakantiedag, naar San Francisco gegaan waar ik Jerome, Willem en Anne weer ontmoette in hun hostel vlakbij Union square. We zijn eerst nog wat nodige boodschappen gaan doen. Ik heb in een AT&T winkel gefixed dat ik nu met mijn Amerikaanse mobiel ook naar Nederland kan smsen, en vervolgens hebben we de tram genomen naar Fisherman’s warf, waarna we doorgelopen zijn naar het Fort Mason park. We zochten een plekje in het gras met uizicht op de Golden Gate (helaas was het wel erg heiig), en daar hebben we ons vermaakt met toepen. Relaxte laatste vakantiedag dus. Om ongeveer zes uur zijn we teruggelopen naar het hostel door hele steile straten, en het werd ineens vrij stormachtig weer! Zij gingen nog eten in het hostel en naar het vliegveld, ik ging terug naar Berkeley.

En vandaag was het dan zover… Om 08.00 uur (!) stond mijn eerste werkgroep op het programma! Om 06.30 ging mijn wekken, 07.25 liep ik weg, om 07.50 besefte ik dat ik mijn briefje met daarop het gebouw + lokaal vergeten was, om 07.53 was ik in het goede gebouw, startte ik mijn laptop op (die uiteraard juist nu besloot extreem traag te zijn) en om 07.58 vond ik welk lokaal ik moest zijn, dus precies om 08.00 uur stond ik voor het lokaal. Dat was niet de bedoeling, omdat ik voor deze cursus, Legalstudies Law, Self en Society, nog niet enrolled was dus ik wilde vroeg aanwezig zijn. Het voordeel was dat ik tijdens het opzoeken van het lokaal zag dat ik vamorgen alsnog enrolled was! De anticlimax van het verhaal was dat de docent niet op kwam dagen en we daar een half uur met 4 meiden voor niks hebben zitten wachten.. Dan maar skypen, want mijn volgende lecture was pas om 11.00 uur.

11.00 uur, 030 Wheeler hall: nu was het moment echt daar, mijn eerste lecture in Amerika. Philosophy Special topics in Political philosophy. Was heel leuk en interessant. Heb, hoe raar het ook mag klinken, echt genoten van in het lokaal zitten. Ook mijn volgende lecture in Sociology: Race and Ethnicity of US American Cultures viel niet tegen. Toen een uurtje pauze om vervolgens naar de legal studies lecture te gaan. Na deze dag heb ik besloten dat deze drie vakken zeker de moeite waard zijn en heb ik alle boeken maar meteen gekocht. Ik shop dus niet, en drop dus niet, maar zag daarvan wel de gevolgen: studenten die laat binnenkomen rennen, studenten die na 5 minuten alweer wegrennen, en te volle collegezalen.

De winstpunten van vandaag zijn de volgende:
- Ik kan inmiddels vrij veel gebouwen vinden op de campus
- Ik ben in al mijn cursussen enrolled zonder gezellig praatje met de professor
- Legal studies heeft alleen een midterm en een take home tentamen, waardoor het tentamen dat eigenlijk gepland was op 17 december van 19.00 uur tot 22.00 uur (Terwijl ik vlieg op 18 december 10.30 uur) vervalt!


Maar het grootste winstpunt is denk ik toch dat ik een update van mijn wifi adapter heb geïnstalleerd… en dat ik nu.. eindelijk ook internet heb op mijn kamer!

Dus: Veel liefs vanaf 2226 Carleton Street!

Foto’s: http://picasaweb.google.nl/110093351162799291566/Berkeley238268#

  • 27 Augustus 2010 - 05:16

    Bert:

    Wat een geweldig verslag weer. Ben ineens ook geinteresseerd in Nederlands koken :)
    Overigens is het natuurlijk de vraag of het een winstpunt is dat je enrolled bent zonder praatjes met professoren. Les één: alles gaat om profileren! Dus zorg dat je op het netvlies komt.

    Liefs, Bert

  • 27 Augustus 2010 - 06:51

    Eva:

    Een onvoorstelbaar grote groentenafdeling is dat zeg! Hadden we dat bij ons maar in Nederland ;-). Je hebt het wel warm zeg, en daarom kan ik de foto van je trui aan met de eerder genoemde temperatuur ergens (40 graden) niet zo goed voorstellen ;-)! Veel plezier! Liefs, Eva

  • 27 Augustus 2010 - 22:33

    Wouter:

    Even vervolg van Bert namens mij. Les twee: Geniet lekker van je tijd daar ;)
    En wat geweldig nieuws dat je daar internet hebt, al wist ik dat al, alsnog fijn om nogmaals te lezen! Enne, als een recept in me opkomt, zal ik je mailen. Liefs, Wouter

  • 28 Augustus 2010 - 05:48

    Leni En J' Opa.:

    Lieve Tanja,
    Fijn dat alles zo goed gaat.
    Genoten van je bericht.
    Wij zijn in Erm (Drente) geweest met de IJslandclub.
    Met z'n zessen. We hebben hele fijne dagen gehad. Alleen veel regen! En jij maar in de zon liggen daar. We zijn jalours! Hou je haaks.
    Groeten en xxxxx

  • 02 September 2010 - 16:05

    Marlijn:

    Ooeh even leesinhaalslag!
    Waaaw wat interessant dat er daar zo'n ander inschrijfprocedure is! En gefeliciteerd dat je bent toegelaten tot de vakken die je wilde:D!!
    En wat tof dat je daar al zoveel (buitenlandse) mensen kent! Fijn!
    Haha en ook een goed hollands recept is een aardappelovenschotel met gehakt, bloemkool en kaas;).
    Heb je inmiddels goed internet? En tjonge wat ben je sportief bezig:)!
    Hahah en wat een avonturen op je eerste studiedag! Fijn dat het niet tegenviel, kon je het ook allemaal goed volgen?
    Succes met de studie daar:D!!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Berkeley

Studeren at CAL!

Recente Reisverslagen:

11 December 2010

De Grande Finale!

06 December 2010

Sinterklaas, wie kent hem niet?

29 November 2010

Turkducking en Wintertenen

21 November 2010

Take off that red shit!!

14 November 2010

Het Cranberryparadijs
Tanja

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 23947

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 02 Maart 2014

Gothenburg time!

27 Juli 2010 - 19 December 2010

Studeren at CAL!

Landen bezocht: