Uit de kunst! - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu Uit de kunst! - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Tanja Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Uit de kunst!

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Tanja

03 Oktober 2010 | Verenigde Staten, Berkeley

Waar zal ik hem zetten? Op mijn bovenarm, of is dat te opzichtig? Op mijn heup, of is dat te uitlokkend? Maar als ik hem op mijn enkel zet, zie je hem zo weinig. Dilemma!

Als ik er een beetje bij wil horen, moet ik er namelijk aan geloven: een tatoeage. Vooral veel meisjes lopen met deze rebelse vorm van kunst rond. Meisjes van wie je het in eerste instantie niet verwacht. Neem nou dit voorbeeld: zit je in je filosofie college, een lief schattig meisje met blonde haren dat al weken voor je zit heeft vandaag een shirtje aan dat op de rug laag uitgesneden is. En daar verschijnt het, een grote tekening van zo’n 15 bij 15 centimeter in stripboekstijl. Ik ben eens gaan tellen en mijn conclusie is dat toch wel zeker één op de twee meisjes hier de gelukkige bezitter van één of meerdere tatoeages is. Zij zullen het kunst noemen, ik vind het vooral echt heel lelijk.

Dus voor het geval dat papa en mama nu ongerust worden: wees gerust, en bedenk je dat ik wel vaker tegen modegrillen in ga! Misschien kom in straks wel geheel veramerikaniseerd thuis, maar een tatoeage komt er bij mij niet in/op. Het moge dan ook duidelijk zijn dat de titel van dit stukje niet op dit gedeelte van het stukje slaat.

Wat wel echt uit de kunst was, de afgelopen week, was het weer. Zondag, maandag en dinsdag, haalde de temperatuur ruim de 35 graden en schijnt hij maandag zelfs de 40 te hebben aangetikt. Dinsdag liep ik dan ook heerlijk in een zomerjurkje over de campus en was het zelfs zo mooi dat het om 10 uur ’s avonds nog steeds de meest comfortabele kleding was. Hier was iedereen aan het klagen, zo heb ik zelfs voorbij horen komen: “Ik ben juist in Berkeley gaan studeren omdat het hier niet zo heet wordt, en dan krijg je dit”. Pff, mij hoor je niet klagen hoor! Ik prijs mezelf gelukkig dat het eind september/begin oktober is en ik nog steeds mag genieten van de zon. Vanaf woensdag zakte de temperaturen wat af naar rond de graad of 25, en dat was helemaal heerlijk! Één nadeel van dit weer tot diep in de Nederlandse herfst: wespen blijven ook zeer actief en dat heb ik woensdag helaas gemerkt (toch wel een dieptepuntje van de week). Maar verder, mag het nog wel een paar weekjes zo blijven van mij!

Toch begon de week, ondanks het mooie weer, met een baalmomentje. Maandagochtend 08.00 uur, werkgroep: Geen GSI (Graduate Student Instructor). 08.10 uur, de hele groep is inmiddels aanwezig want het is Berkeley time: Geen GSI. 08.35 uur: nog steeds geen GSI dus iedereen besluit op te stappen. Later ontvangen we een mailtje dat ze zich verslapen had. Beetje gênant, maargoed dan maar leren in het FSM café. De rest van de dag ook heel hard gewerkt aan mijn filosofiepaper, dat ik dinsdagochtend heb ingeleverd.

Dinsdagavond had ik met Benedetta (Italiaanse) afgesproken, om na onze DeCal, samen risotto te maken. Dus zijn we gezellig boodschappen gaan doen voor fungi risotto, het gerecht waar de streek waar zij vandaan komt in Italie beroemd om is. Heerlijk samen gekookt. Zij was trouwens verrast hoe veel ik wist van de Italiaanse keuken en van het maken van een goede risotto en dat streelde dan op mijn beurt natuurlijk mijn ego. Het resultaat was dan ook uit de kunst! Wauw, wat was dat lekker. Echt de lekkerste risotto die ik ooit gegeten heb en heb zeker nog wel wat op kunnen steken van hoe zij hem maakt. Dus iedereen die dit leest en nu denkt, dat ik wil ik proeven, jullie zijn allemaal uitgenodigd als ik weer terug ben in Nederland voor een bordje risotto! Verder was het gewoon heel erg gezellig, dus hebben we afgesproken dit vanaf nu elke dinsdag te doen. Aanstaande dinsdag, moet het een Nederlands gerecht worden. Ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden, maar dat komt vast wel goed.

Donderdag, als altijd, een drukke dag op de campus. Met een paar bijzonderheden. Bij mijn discussiegroep om 8 uur werd ik gevraagd door twee medestudenten of ik met hun, en nog wat anderen een studiegroepje voor dit vak wilde vormen. Best leuk dat ze mij hiervoor vroegen, dus heb mijn e-mail adres gegeven, maar nog niks van gehoord. Vervolgens heb ik twee uur lang besteed aan het lezen van nieuws uit Nederland over het regeerakkoord (laat het duidelijk zijn dat het akkoord zeker niet uit de kunst is, eerder gênant of dieptreurig- wederom een dieptepuntje). Daarna weer twee lectures, waarbij het me bij de eerste opviel dat de professor haar schoenen uit had gedaan en heerlijk in kleermakerszit op het bureau ging zitten, lekker relaxed, iets dat je in Nederland toch niet snel ziet gebeuren. Bij de tweede lecture (sociologie) kreeg ik mijn paper terug en dat was wel reden voor een feestje! Had een score van 93%, dus mijn eerste A in Berkeley is in de pocket!

Vrijdag heb ik mezelf dan maar gegund om te relaxen, om gisteren af te reizen naar San Francisco. Een paar weken geleden was namelijk het kettinkje dat ik van Wouter heb gehad voor ik hierheen ging gebroken en ik had vorige week eindelijk een juwelier gevonden waar ze het konden maken. In de juwelier bleek het ineens veel duurder te zijn dan ze vorige week gezegd hadden, maar omdat de vrouw zich kon herinneren dat ze toen wat anders gezegd had, wilde ze het voor de oorspronkelijke prijs doen. Het kwam erop neer dat ik 17 dollar betaalde in plaats van 50, dus mag zeker niet klagen. Ik kon het kettinkje om 16.00 uur weer ophalen.
Heb in de tussentijd wat gewinkeld bij Macy’s, onder andere een warme pyjama gekocht en een rugzak waarmee ik ook makkelijker boodschappen kan doen. En ben daarna bij Starbucks gaan zitten (Peet’s was gesloten) waar ik een nieuwe ontdekking deed. Peet’s heeft namelijk betere en sterkere koffie dan Starbucks, maar nu zag ik dat je ook een extra shot espresso kunt kopen wat de koffie echt een stuk lekkerder maakt. Mijn tweed cappuccino was echt uit de kunst! Verder zit je daar heel fijn, in een soort zithoek met allemaal luie stoelen, goede muziek op de achtergrond en het leven van San Francisco dat buiten aan je voorbij trekt. Daar heb ik dan ook 3 uur zitten leren, en was ik ook echt productief.
Om 16.00 uur dan weer naar de Juwelier terug, om mijn kettinkje op te halen. En hij was echt zo mooi gemaakt, niets meer te zien van waar hij gebroken was. Gewoonweg, je raad het al, uit de kunst! Heb de vriendelijke mevrouw dan ook wel 5 keer bedankt, en als ik ooit iets nodig heb van sierraden, en mijn budget is toereikend, dan ga ik er zeker terug!

Zoals je wel merkt eigenlijk een doodnormale week, met wat hoogte- en dieptepunten. Maar netto gezien maken de hoogtepunten het dan toch wel weer een hele fijne week. Vandaar ook de titel van het verslag, deze week was eigenlijk gewoon ‘uit de kunst’!

Arrivederci!

Foto’s van deze week, vanwege het kleine aantal, bij een volgend verslag!

  • 03 Oktober 2010 - 17:02

    Eva:

    Tanja, wat schrijf je toch steeds leuk :) Het klinkt in ieder geval heel leuk, gezellig en fijn wat je aan het doen bent! Veel plezier nog :) Liefs!

  • 03 Oktober 2010 - 20:26

    'j Opa:

    Hai Tanja,
    Voor de warmte hoef je niet zo ver weg te gaan, Het was vandaag 3 Oktober 2010 een verschrschrschrikkelijke warme dag. Alle terassaen zaten vol.
    Met veel plezier je verhaal gelezen, Een tato zou je niet misstaan. Op je b... dan ziet niemand het. Die risotto houden we tegoed. Om 17.00 uur zaten we paraat achter de laptop met skype. Tanja gevlogen! Volgende keer beter. Leuke foto's XXXXX Hou je haaks en tot schrijfs
    Leni en'j opa.

  • 04 Oktober 2010 - 18:29

    Raphie Van Workum:

    Heej Tanja!

    Hoeissut? Jij hebt het ook nog prima naar je zin daar zo te lezen! Ik ben stiekem nog steeds een beetje jaloers dat jij in California zit hoor! Al is Florida ook zeker niet verkeerd! Het weer is heerlijk en de mensen zijn leuk! Ik volg genereal principles of anthropology, advanced principles of criminal justice, social problems en adolescence psychology. van alles wat dus! En jij? Hoelang blijf je nog in the states?
    zwaai terug vanuit Florida!

  • 05 Oktober 2010 - 06:13

    Jenny Veldman:

    Wat weer een leuk verhaal! En gefeliciteerd met je A!:O
    En hoewel ik op m'n weblog vertel over al die culturele dingen, zit ik ondertussen ook lekker bij de starbucks een beetje te studeren hoor! haha :D

  • 05 Oktober 2010 - 11:47

    Jiska:

    Hola kunstzinnig zusje van me...

    Wat een mooi cijfer, ik had het eigenlijk al wel verwacht, want pap was lovend over je paper!

    Hier in Nederlands 2 lekkere dagen gehad, maar hier moet er altijd weer wat regen tussendoor komen ;-) Vandaag een lekker vrij dagje. Maarten was feesten in Leiden (Leindens ontzet) en komt straks pas terug. Had dus heerlijk het rijk alleen om schoon te maken en op te ruimen. Want tja...samenwonen... betekent wat plankjes leegmaken!
    Heb een paar schoenen voor je... ik moet ruimte maken nameijk ;-)

    Geniet daar nog! dikke kus van je zus

  • 10 Oktober 2010 - 04:56

    Lars:

    Haa Tanja,

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog niet zo bijzonder veel tatoeages heb gespot en 't vorige week toch soms wel 'n beetje te warm vond haha (hoewel ik hier niet naartoe ben gekomen omdat 'het in Berkeley niet zo warm wordt'!).

    Maar goed, ik las net je reactie bij mijn reisverslag. Aangezien 't maandag bijzonder gezellig was, wilde Arijaan nog wel 'n keer wat afspreken in een later stadium van mijn verblijf hier, dus misschien kan ik haar dan wel overtuigen om weer wat stroopwafels te maken. Als je wilt, kun je dan meekomen (en ook kennis maken met deze stroopwafels). Hier zal ze zeer zeker geen bezwaar mee hebben, vooral omdat ze graag haar Nederlands wil verbeteren (best grappig als je voor de voltooide tijd altijd 't werkwoord 'hebben' gebruikt ;)!).

    We zien ons wel weer! (waarschijnlijk zal ik jou wat vaker zien dan jij mij, maar ik moet zeggen dat 't steeds beter gaat haha)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Berkeley

Studeren at CAL!

Recente Reisverslagen:

11 December 2010

De Grande Finale!

06 December 2010

Sinterklaas, wie kent hem niet?

29 November 2010

Turkducking en Wintertenen

21 November 2010

Take off that red shit!!

14 November 2010

Het Cranberryparadijs
Tanja

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 23937

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 02 Maart 2014

Gothenburg time!

27 Juli 2010 - 19 December 2010

Studeren at CAL!

Landen bezocht: